I tisdags skrev Göteborgs-Posten en artikel som tog upp ett antal nya förslag för ett miljöprogram i Göteborg. Bland annat föreslås Linnégatan göras om till cykelfartsgata, där bilister ska hålla cyklisters tempo.
Som jag skrev i mitt tidigare blogginlägg, så är jag positiv till att bilhastigheten på Linnégatan sänks till exempelvis 30 km/h, att cyklister tillåts cykla på bilvägen, och att gångtrafikanterna får hela trottoaren för sig själva. På Östra och Västra Hamngatorna samsas cyklister och bilister vanligtvis rätt så bra om gatuutrymmet.
I sommar har jag vid två tillfällen cyklat på Linnégatan (jag brukar sällan cykla där). Båda dessa gånger har jag haft igång min ActionCam på cykeln. I filmen nedan har jag klippt ihop en längre och ett antal kortare filmsekvenser därifrån.
När jag tittade på den färdigklippta filmen lade jag märke till att det verkar vara viss brist på attraktiva cykelparkeringar längs gatan. Det fanns ett fåtal cykelparkeringar, men många cyklar stod parkerade lite varstans. I början av filmen är det flera cyklar som parkerats på och blockerar en del av cykelbanan.
Cykelbanorna längs Linnégatan är smala. Det gäller att inte vingla till med cykeln så att någon av ändarna på styret råkar stöta till en gående, ett staket, en papperskorg eller annat som är nära cykelbanan. Träden längs gatan är planterade i varsin jordplätt som är något försänkta. Det gör att man måste trampa på rätt så bra för att hinna cykla förbi en långsam cyklist innan nästa träd dyker upp.
Centerpartisten Per Ankersjö föreslog cykelfartsgator i Stockholm men fick viss kritik av cykelbloggaren Krister Isaksson och Cyklistbloggen. Linnégatan som cykelfartsgata har bland annat diskuterats på Yimby Gbg:s forum. (Yes In My Backyard. Nätverket Yimby förespråkar en levande och tät blandstad.)
Här under är filmen från Linnégatan...
Lokaliseringshjälp: Filmen börjar vid järntorget och går söderut till Nordenskiöldsgatan. Nästa klipp (03:30) börjar vid Linnéplatsen och går norrut till Prinsgatan (04:40). Den turen är uppdelad i flera klipp. Därifrån går turen söderut igen och slutar strax före Linnéplatsen.
TILLGÄNGLIG I HD 1080p
Fler artiklar i media:
Stans cyklister ser nya lösningar
Peter Hjörne: För bilen - i tid och otid
Göteborg borde få supercykelvägar
#1 - - Cyklande mamma:

När jag ser sådana här smala filer så blir min fundering om man kommer fram med cykelkärra utan att komma in på gångbanan. Dessutom undrar jag om två föräldrar med vagnar kan gå i bredd utan att komma in på cykelbanan.

Svar: Hejsan! Ja, det är frågan. Specielt kurvorna i början av filmen är nog omöjliga att ta med en cykelkärra utan att komma in på gångbanan. På flera ställen är det olika föremål placerade precis kant-i-kant med cykelbanan (staket i början av filmen, cyklar på några cykelparkeringar, papperskorgar...). Och så finns det risk att man kör ner ena hjulet på kärran i alléträdens nedsänkta jordplättar. Vissa bitar av gångbanan är nog för smal för två barnvagnar i bredd.
Gbgcyklaren

#2 - - Tobbe:

Så.. bara för att du måste cykla som en tävlingscyklist så skall biltrafiken straffas med 30km/h?

Svar: Jag kikade på GPS-datan från när jag cyklat mellan hem och jobb (som går genom stan). Min snitthastighet pendlar mellan 17 och 22 km/h. Jag sökte på nätet, och elitcyklister/tävlingscylister kan ha en snitthastighet på 37 km/h. Jag vill minnas att kommentatorerna under OS-cyklingen sa att det inte var ovanligt att tävlingscyklisterna kom upp i 70 km/h. Jag har en bra bit kvar till dit. :)
Gbgcyklaren

#3 - - Anna:

Med den hastighet du cyklar i fast det är så trångt så utsätter du andra cyklister och fotgängare för fara, du kommer i hög fart bakifrån och tränger dig om andra som cyklar långsammare.
Cykla på gatan istället, eller sänk farten om du använder cykelbanan. Bilarna på gatan kör inte fortare än vad du cyklar så du passar bättre där.

Svar: Det är det som är dilemmat. Enligt den svenska Trafikförordningen får cyklister inte cykla på bilvägen om det finns en cykelbana intill (det finns undantag, som dock inte levs upp till i filmen). Det finns de som anser att trafikförordningen bör ändras eftersom cyklister kan ha väldigt olika tempo. I ett fall från 2009, där en cyklist blev påkörd av en bil, blev cyklisten dömd för att ha cyklat på (bil)gatan, istället för på cykelbanan som gick bredvid. Längs Linnégatan hade det kanske fungerat bra att cykla på bilvägen. Farten ser inte ut att vara så hög.
Gbgcyklaren

#4 - - Robert:

Medelhastigheten på Linnégatan är nog inte så mycket högre än 30 km/h, och bör inte vara mer än 50 km/h då fordon inte får färdas snabbare än så i tätbebyggt område (om ingen föreskrift säger annat). Så den gatan skulle fungera bra med cykeltrafik. Undrar varför Göteborgskommun ej har gjort hastighetsöverseende som de flesta andra kommuner har gjort. Kanske är för många gator för att skylta? Men standard i andra kommuner är 40 km/h om det är blandtrafik samt bussar som stannar vid vägkanten.

Sedan är ju inte bara cyklar skyldiga att cykla där. Även Moped klass II är skyldig att använda cykelbanan (om inte annat är skyltat). Som cyklist stör man sig på att det kommer mopeder i 25 km/h (som är max, några kör dock fortare), men de har liksom cyklisten ej rätt att vara på körbanan.

Jag vet inte om ni märkte det eller ej. Men det kommer många cyklister mot trafiken på de enkelriktade cykelbanorna. Men det är inte skyltat förbjuden infart vid varje korsning, så det gör egentligen inget fel om det inte är skyltat där de svängde in på banan. Bristfällig skyltning hör lite till standard i storstäder. Enda skyltarna de är noga med är parkeringsregler (eftersom inga "böter" kan skrivas annars).

#5 - - Daniel:

@Robert: Det stämmer att det är många som missuppfattar alt. skiter i att det är enkelriktade cykelbanor på Linnégatan (och även på andra ställen, t.ex. på Södra Vägen mellan Berzeliig. och Korsvägen). Det är dock hyfsat många markeringar i gatan med riktningsangivelse för cyklar, saknas skyltning så är det dessa markeringar som man ska följa. Men som sagt jag tror att många skiter i enkelriktningen eftersom man tycker att det är bökigt/jobbigt att ta sig över till andra sidan...