Senast i gårkväll kikade jag på en kartbild över Linnégatan i Göteborg. Den är både bred och smal på samma gång. Det är mycket som ska få plats. Bilparkering, bilkörfält och kollektivtrafikkörfält tar upp åtminstone hälften av gatans bredd. Ytterligare en stor del upptas av grönska och uteserveringar. Sedan har vi gångbanan, och ihop med den ligger den drygt meterbreda cykelbanan (en på varje sida i vardera riktning). Ett problem här är att cykelbanan och gångbanan har ungefär samma röda färg. Det är svårt att se skillnad. Jag satt och funderade på om gatan inte kunde göras om så att hastigheten sänks för bilar, och att cyklar flyttas ut till bilvägen, ungefär som på Östra och Västra hamngatorna. Bilvägen blir en "bc-bana" (bil/cykel-bana).
Här är en bild på gångbanan/cykelbanan på Linnégatan (foto: Suneson.se). Cykelbanan utgör det närmaste röda fältet i bild (med vattenpölen), och gångbanan det bortre röda fältet. Blogginlägget fortsätter under bilden.
I dag skriver Göteborgs-Posten en artikel med rubriken "Det går snart inte att ha bil i stan". I artikeln nämns förslag till miljöprogram i Göteborg, bland annat att göra om Linnégatan till en cykelfartsgata. Cykeln får återgå till fordonsvägen, som det fordon det är, istället för att buntas ihop med långsamtgående gångtrafikanter vilket skapar friktion och irritation.
På en cykelfartsgata ska bilar anpassa sin hastighet till cyklisterna. Artikeln säger att "Motorfordon ska inte bara anpassa hastigheten till cyklisterna utan också lämna företräde till cyklister och inte köra om dem." I fallet med Linnégatan tror jag att både gångtrafikanter och cyklister skulle vinna på att gatan blir cykelfartsgata. Gångtrafikanter får sitt utrymme för sig själva. Och cyklisterna och bilisterna håller någorlunda samma tempo på gatan. Fast jag tror inte man ska överdriva användandet av cykelfartsgator. Så långt det är möjligt bör cyklister få ha tillgång till sina egna cykelfält/körbanor/cykelbanor för bästa framkomlighet.
Enligt artikeln minskade dödsfallen med en tredjedel på gator som blev så kallade "cykeltrafikgator" i centrala Linköping. Biltrafiken minskade när hastigheten sänktes till 25 km/h. I Stockholm föreslog centerpartisten Per Ankersjö nyligen att man skulle bygga cykelfartsgator. Förslaget fick viss kritik, bland annat av cykelbloggaren Krister Isaksson, som menade att cykelfartsgator är att börja i fel ände.
I dagens GP-artikel säger en man som då och då cyklar men även behöver bilen ibland att "Jag tycker de är för jävliga mot bilister. Det går snart inte att ha bil i stan". Man får inte glömma att gatorna i sin helhet från början användes av alla trafikslag. När de olika fordonen sedan blev fler och snabbare började man att separera trafikslagen, och det största och mest centrala utrymmet fick bilen. I stan borde, enligt min mening, de långsamtgående och utrymmessnåla trafikslagen prioriteras, såsom gångtrafikanter och cyklister – dvs trafikslag som används för att ta sig kortare sträckor. Bilen bör användas vid längre sträckor. Inte för att ta sig till godisaffären eller pizzerian 500 meter bort. Och 5 km tar normalt bara 20 minuter att cykla. Nu finns även så kallade lastcyklar (att jämföra med lastbilar), där man kan lägga matkassar. Här är exempel på lastcyklar.
Jag har förstås filmsekvenser från Linnégatan. Eftersom jag cyklar lite fortare än genomsnittscyklisten, så går det rätt trögt på de smala cykelbanorna längs Linnégatan. Det är svårt att ta sig förbi. Hade bilvägen även tillåtit cykeltrafik hade cyklister med olika tempo kommit fram lättare. Jag kommer att lägga ut cykelfilmer från Linnégatan längre fram.
#1 - - Håkan:

Jag tycker att cykelbanan på Linnégatan är en skymf mot både fotgängare och cyklister. Det verkar därför vettigt att kasta ut cyklisterna på gatan och införa 30gräns (om det inte redan är det, det borde det vara där). Men cykelfartsgata där man inte får köra om cyklister och vi/de skall ha företräde på alla sätt känns fånigt. Skall alla trafikanter på Linnégatan köra i procession efter den långsammaste cyklisten uppför hela gatan? Det borde väl inte behövas speciella gator för att flera sorters fordonsförare skall kunna samsas. Det känns som att man än en gång poängterar att cyklister är i vägen i allmänhet men just på denna gatan får ni stå ut med dem. När började egentligen alla olika trafikanttyper ta så lite hänsyn till varandra och hata varandra så. Har det med internet och kommentarsfält att göra?

Svar: Känner inte till hastighetsbegränsningen på Linnégatan. Jag kan nog hålla med dig om att 30-gräns kan räcka, och att bilar borde kunna få köra förbi en cyklist som cyklar i 10 km/h om utrymme finns. Vad gäller kommentarsfält - jag brukade tidigare skriva inlägg på GP-artiklar om cykling och stadsbyggnad. Men jag har helt slutat med det, eftersom diskussionerna ofta spårar ut med pajkastning, ilska och allmänt dålig diskussionsanda (dock inte från mitt håll). ;)
Gbgcyklaren