Sedan en tid tillbaka har man hållit på att bygga om Södra Vägen i Göteborg. Gatan stängs delvis av för biltrafik och kollektivtrafikkörfält byggs i varje riktning förbi Heden. En del gatuarbeten påverkar även framkomligheten för cyklister och gångtrafikanter.
Sedan "urminnes tider" har gång- och cykelbanan längs Hedens västra kant varit en grusväg, kantad av trädrader. Gamla Allén kallas den och anlades 1788. De befintliga träden i allén är dock från 1820-talet. Sträckan är cirka en halv kilometer lång.
I och med att det är en grusväg (eller snarare en sand-, grus- och jord-väg) blir den rätt lerig och kladdig när det regnat. Särskilt i kombination med de fallna höstlöven. Jag frågade Trafikkontoret i Göteborg om det fanns planer på att asfaltera och stenlägga Gamla Allén. De svarade att man vill asfaltera Gamla Allén, men att det finns ett problem: Att övertyga stadens kulturvårdare att tillåta asfalteringen.
Jag hade gärna sett ett bättre underlag att cykla på, men jag kan även hålla med kulturvårdarna. Att bevara historiska platser (och hus och dylikt) är också viktigt. Och asfalt överallt är inte jättekul - en grusväg kan ha sin charm. Men det finns historiska platser som fått stryka på foten när andra vägar byggts och asfalterats.
Gång- och cykelbanan i allén längs Vasagatan var också en grusväg för ett 15-tal år sedan. Enligt Trafikkontoret i Göteborg, tog det över 10 år att övertyga stadens kulturvårdare att tillåta asfaltering och stenläggning där.
Bloggen Trafikistan tog i blogginlägget "Halvhjärtad separering vid Heden" upp separeringen mellan cyklister och gångtrafikanter i Gamla Allén längs Heden. Det finns skyltar som påbjuder separering, men inga markeringar på marken.
Här är filmen från Heden i Göteborg. Filmen visar även klipp från Brunnsparken och Vasagatan. (Blogginlägget fortsätter under filmen.)
TILLGÄNGLIG I HD 1080p
Jag har stänkskydd både fram och bak på cykeln. Den där bak kan inte ha varit särskilt effektiv. Bilden nedan visar hur min ryggsäck såg ut efter en extremt regnig och kletig cykeltur längs Heden. ;) Det är dock min cykelryggsäck, och jag bryr mig ärligt talat inte så mycket om det. När det regnar brukar jag cykla längs Avenyn (som är asfalterad och går parallellt med Södra Vägen/Gamla allén).
(I filmen råkade jag skriva "skogstigar". Glömde ett binde-S, men inte värt besväret att rätta till det. ;) )
EDIT: GP har skrivit en artikel under måndagen om göteborgscyklisternas åsikter om cykling i Göteborg. 52 procent hade synpunkter på framkomlighet, och 15 procent på standarden.
#1 - - kalle cyklar:

Jag drar mig alltid från att cykla på gång- och cykelbanan längs Södra Vägen vid dåligt väder. Man blir ju som till synes rätt rejält nedstänkt. Och om man som jag oftast cyklar ganska korta sträckor och således inte har cykelkläder på sig är gång- och cykelbanan längs Södra Vägen ett icke-alternativ.

Jag tycker dock inte heller att man ska asfaltera sträckan då den är rätt mysig och trevlig som den är idag med det underlaget som finns idag. I alla fall när vädret är fint.

Det optimala vore ju om man lyckades hitta nått alternativ till asfalt som är lite mysigare men som ändock håller stilen även om det regnar rejält. Kanske något sånt här?

http://alturl.com/oedeo




Svar: Cykelbanan längs Södra Vägen/Heden är rätt smidig när vädret tillåter. När man cyklar på Avenyn och ska korsa Engelbrektsgatan, kan man om man har otur få ett par minuters väntetider på grönt om det kommer mycket kollektivtrafik (samma väntetid gäller då även bilarna i samma riktning eftersom det är gemensam körbana).
Jag har för mig att jag var tveksam till asfaltering av allén på Vasagatan. Efteråt blev det rätt OK ändå. Det ser inte så asfaltaktigt ut ändå (på vissa ställen har asfalten dock blivit rätt dålig på gc-banan på Vasagatan). Din länk kan vara ett lämpligt alternativ.
Gbgcyklaren

#2 - - Trafikistan:

Vilken otrolig timing! I torsdags skickade jag in en insändare till G-P:s fria ord om precis detta. Vi får väl se om den tas in. Jag återkommer ...

Svar: Timing som vanligt då. :) Ja, säg till om den kommer med, så får jag kika.
Gbgcyklaren

#3 - - Johannes:

Det finns väl bättre sätt att levandegöra det historiska Göteborg, än med gyttjebrottning?

Däremot är jag generellt tveksam till separerade cykelbanor bredvid gångstråk. Cykeln är ett fordon och bör föras på körbana, men gärna i egen fil. Bilarna får maka på sig. Att slänga upp allt som inte är bil på trottoarerna är ett modernistiskt, bilnormativt påfund. Sedan tvingas man att separera GC-trafiken och så får både fotgängare och cyklister minimala ytor att röra sig på. De som cyklar snabbare än gånghastighet borde ges plats på körbanan istället. Då finns det ingen anledning att separera GC-trafik på gångbanan.

GC-separeringen på nya Övre Husargatan är ett bra exempel på hur man inte ska göra. Där har vi 5km/h-fotgängare, bredvid asfalterad cykelmotorväg (komplett med filmarkering för att verkligen maxa farten).

Vad man borde göra är att dela upp trafiken efter hastighet, inte efter trafikslag. Och inne i en stad borde det bara finnas två hastigheter: gånghastighet (trottar) och cykelhastighet (körbana).

Svar: Jag håller med - det ultimata vore om man kunde flytta över cykeltrafiken till körbanan och sänka hastigheten till cyklingshastighet. I blogginlägget och filmen ovan utgick jag helt enkelt från de aktuella ombyggnadsplanerna i de reflektioner jag gjorde. Om gc-blandningen ska vara kvar i Gamla allén, så tycker jag den ska förses med bättre underlag. När cyklingen blir såpass vanlig att man når nån slags critical mass, får man kanske tänka om igen angående utformningen, och till slut verkligen flytta över cyklingen till körbanan. Kanske är det för få som cyklar för att få stan att flytta över cyklingen till körbanorna? (Och att man är kvar i ett gammalt tankesätt om att bilar ska vara huvudtransportmedlet.) Jag skrev om gc-blandningen i filmerna om Friggagatan och Linnégatan (som Yimby länkade till).
Gbgcyklaren

#4 - - Pär Nilsson:

Jag har frågat Trafikkontoret om man planerar att asfaltera i Gamla Allén och fått två svar från två personer:

”Gamla allén kan och får inte beläggas pga Trädens känslighet.”

”En asfaltering och separering gående/cyklister i Gamla Allèn kommer med i program/detaljplaner för Heden.”

Trafikistans insändare togs f ö in av G-P idag.

Svar: Okej, svaret jag fick från Trafikkontoret var nog ordagrant samma som ditt andra citat.Kul med insändaren. Får ta och leta upp en tidning.
Gbgcyklaren

#5 - - Pär Nilsson:

Asfalten på cykelbanan på Vasagatan är under all kritik. Men jag föredrar ändå den allén framför Gamla.

#6 - - Johannes:

Håller med! Lät nog surare än jag var. :)

Svar: Det märkte jag faktiskt inte nåt av. ;) (Det sistnämnda.)
(Det händer iofs att jag får rätt hårda kommentarer ibland i bloggen och på Youtube. Men jag hade räknat med att mina cykelfilmer skulle uppröra en del. På Youtube har jag ungefär 66% gilla och 33% ogilla på filmerna sammanslaget.)
Gbgcyklaren

#7 - - Johannes Westlund:

Gud vilket kvalificerat trams. När bilen ska fram river man hela kvarter om så krävs. För att bilen måste fram. Men så fort något handlar om cyklar så är allt plötsligt oändligt komplicerat. Kulturbevarare ska tillfredsställas. Det får inte krocka med bilisters intressen. Det ska dessutom vara arkitektritat och smälta in i omgivningen. Det får liksom inte vara enkelt.

Cykling ses helt enkelt inte som någonting som är på riktigt. Det ses som någon slags kuliss eller någon slags förströelse. Det är precis på det här sättet som det manifesterar sig. Hade det varit en bilväg hade man dragit dit asfalt innan kulturbevararna ens hunnit yttra sig. Ty inget får hindra bilen. Det betraktas som en självklarhet. Så enkelt är det. Jag cyklar inte där själv, jag korsar ibland och fortsätter vidare över Heden och jag har många gånger tänkt att det är en usel utforming som inte fungerar i Göteborg. Det regnar här. Så fixa dit asfalt. Häll i lite fin färg och skapa ny historia och kultur i form av skandinaviens snyggaste cykelfält. Så blir alla nöjda?

Jättefint att man försöker bevara vackra miljöer, men cyklister måste komma fram också. Vi har arbeten att ta oss till och vi vill kunna cykla utan att vara oroliga för kostymen.

Svar: Hej Johannes! Tack för inlägget.Jag håller med dig. Mycket har offrats för bilens framkomlighet. Vill man inte asfaltera allén, hade man ju åtminstone kunnat ta delar av Södra Vägen i anspråk för cyklister som ska norrut. Vi får se hur det blir. Nånting tror jag att man kommer att göra i alla fall. Jag har slutat cykla i lerallén och cyklar i bussfilen på Södra Vägen istället när jag tar den här vägen. Jag har sett andra som har börjat göra det också. Det är ändå inte så mycket busstrafik (inte än i alla fall), men kanske blir mer i samband med de nya linjedragningarna som kommer om en dryg vecka. (Missa inte min nya film från Kanaltorget.)
Gbgcyklaren