I och med det Västsvenska paketet, så byggs det en stor mängd bussfiler med mera i Göteborg just nu. Häromdagen skrev jag om Södra Vägen där en del av byggena sker. Jag klag... öhm påpekade bland annat att cykelgrusvägen där är extremt lerig när det regnat. (Ja, det är en grusväg - den är varken asfalterad eller stenlagd. De trafikanter som går/färdas där försöker alla utnyttja det smala utrymme som är minst lerigt och blött - rätt så ohållbart.).
På grund av Södra Vägens gatuarbeten, och i synnerhet all lera, så väljer jag ibland den parallella sträckningen längs Avenyn (körbana+cykelbana). Men nu har gatuarbetena även nått Avenyn i korsningen med Nya Allén där nya bussfiler ska byggas (och möjligtvis även busshållplatser vid Charles Felix Lindbergs plats och Bältesspännarparken).
I måndags blev jag rätt paff när cyklisternas alternativa väg till Södra Vägen, Avenyn, abrupt hade stängts av med "kravallstaket". Under tre dagar har jag inte sett några ingrepp i gatan. Alla cyklister inklusive mig tar sig runt staketen på ett eller annat sätt ändå. Som tur är står staketen där bara temporärt (jag vet dock inte hur länge).
TILLGÄNGLIG I HD 1080p
#1 - - Pär Nilsson:

Hann du se vad det stod på skylten på kravallstaketet?

Svar: Jag kommer inte ihåg vad som står faktiskt, men jag tror det är en pil åt ena eller andra hållet och en text om "hänvisning". Jag försökte se på de två filmer jag har från platsen, men man kan inte läsa vad som står via filmen. Det är möjligt att den hänvisar till Södra Vägen (som jag undviker pga leran (ler-området har man dock kommit förbi om man skulle välja Södra Vägen härifrån)). Eller så hänvisar den till att leda cykeln över övergångsstället och trottoaren. Eller så står det bara "hänvisas" som det gör ibland, utan nån vidare information (i det här fallet dock med en pil). Jag ska lägga texten på minnet nästa gång jag cyklar förbi.
Gbgcyklaren

#2 - - tiinasarlin:

Kan ni inte flytta undan staketen?
Om alla som passerar gör det så blir det väl en story i GT åtminstone.

Svar: Det hade varit nåt.
Gbgcyklaren

#3 - - Gbgcyklaren:

Jag läste skylten i dag. Det står:

"Cykelöverfart
avstängd
Hänvisning"

och så en pil åt höger.
(Jag tror det var i den ordningen.)