En vecka utan ett enda blogginlägg. Och det beror på att jag varit upptagen med filmredigering som inte varit cykelrelaterat. Däremot Twittrar jag varje dag om saker jag ser och läser etc. Missa mig inte där: @gbgcyklaren.
Och så äntligen dags för en ny cykelfilm.
För ett tag sen lade jag upp en film om spårvagnar. Den här gången handlar filmen om Västtrafiks bussar i Göteborg - mestadels i centrum. De olika klippen i filmen får helt enkelt tala för sig själva...
TILLGÄNGLIG I HD 720p
#1 - - Trafikistan:

Vid 3:10 cyklar du på ett av två isskrovliga cykelfält genom Kungsportsplatsen. Infarterna brukar vara rena och lockande eftersom bussarna ofta genar och därmed håller cyklisternas asfalt isfri. Men när man kommit en bit med cykeln börjar äventyret med spårig is. Här stänker busshjulen tvärtom över slask till cykelfilen där det fryser. Det kan bli väldigt svårmanövrerat. Jag har skrivit till Trafikkontoret några vintrar i rad om detta och påpekade att jag vid snöväder dagligen ser plogfordon som far förbi där, men varför sänker de aldrig ner plogen så att det hålls fritt för cyklar? Om man låter det frysa ordentligt blir det kvar ända till våren. Men senaste vintern verkade budskapet ha gått fram. Det var betydligt bättre plogat än tidigare, tycker jag.

Svar: Hej! Ja, det brukar vara rätt spårigt och isigt där. Jag minns iofs inte om det varit bättre eller sämre vissa vintrar jämfört med andra.
Gbgcyklaren

#2 - - Trafikistan:

Från 3:49 och framåt visar du bussar som struntar i TF 3 kap 62 §: "En förare som närmar sig ett övergångsställe eller en cykelöverfart skall anpassa sitt körsätt så att föraren inte tvingas stanna på övergångsstället eller överfarten". Jag tycker mig se att detta egensinniga beteende ökar även bland yrkeschaufförer. Vid Korsvägen har bussar från Skånegatan börjat ställa sig så mer och mer. En bil får plats efter överfarten men inte en buss. Den blir nästan som en kinesisk mur. Jag förstår att bussar har ett problem här, men är det skäl nog att skippa lagen? Tänker man så, kommer tillitens korthus att rasa samman med ett brak, och då blir trafiken väldigt lik den du visar i 3:30 där du slingrar dig förbi ett helt kaos tack vare cykelns små utrymmesbehov.

Svar: Instämmer i att man blockeras rätt ofta vid Korsvägen (finns andra platser också). Jag kan tänka mig att det finns platser där det är besvärligt för kollektivtrafiken (främst bussar) att hinna över en korsande väg eller komma ut från en busshållplats om den inte blockerar cykelbanan. Ibland sker det på ett rätt onödigt sätt också, som exemplen i filmen. Vid Korsvägen borde det inte vara nödvändigt att blockera. Bussen eller spårvagnen väntar troligtvis bara på att hållplatsen ska bli fri att köra in på. Jag har många klipp från Kanaltorget/Älvrummet där jag slingrar mig. Ska lägga ut det nån gång. Framkomligheten/logiken där för cyklister har varit undermålig både tidigare och nu under ombyggnationen. De senaste gångerna cyklar jag mitt i fd rondellen där spåren svänger.Får se hur det blir när det är klart. På de skisser jag sett, så verkar det att cyklister som kommer från Hisingen på Göta Älvbron och ska vidare på Östra Hamngatan måste korsa Götaleden (om det är så den heter fortfarande) två gånger varav den sista gången på något konstigt sicksack-sätt.
Se sidan 6 här: http://korta.nu/gjsje (länken går till dokument på goteborg.se)
Gbgcyklaren

#3 - - Johnny Rönnberg:

Påbjuden cykelbana innebär väl att man kan använda vägen till allt annat utom att cykla på? ;) Kungsportsplatsen känns inte alls som ett säkert ställe att cykla på speciellt inte med tanke på den undermåliga vinterväghållningen.

Snutten från Kanaltorget borde användas som propagandafilm för cykling. :)

Du verkar även ha bättre tålamod och bättre humör än vad en annan har då jag i flera situationer nog hade gjort både det ena och det andra. ;)

Svar: Kungsportsplatsen blir lite läskigt tight mellan staket och buss ibland. Det händer att man får vänta ut bussarna vid infarterna till hållplatserna, även om det är rätt sällan.
Jag har fler exempel från Kanaltorget, som jag kommer lägga ut vid något tillfälle.
Angående tålamod och humör - med kameran på cykeln behärskar man sig bättre. ;)
Gbgcyklaren

#4 - - Abel:

Haha, expressbuss med rätt att köra mot rött :) Att sakta rulla framåt är för en expressbuss som att stanna, det heter ju express liksom ;)

#5 - - Trafikistan:

Kungsportsplatsen är kanske inte stans tryggaste ställe att cykla på direkt, men jag cyklar där dagligen och är oerhört glad att möjligheten finns. Stänger man av den, återstår bara att leda cykeln bland alla bussresenärer och gående på hållplatsen eller att cykla en ögla runt hela kvarteret.