Parkering på cykelbanan

Publicerat i:
Innan jag skaffade min ActionCam förra året, så tog jag bilderna nedan. Jag råkade ha med mig kameran under cykelturen. Detta var en av orsakerna till att jag skaffade en ActionCam - att dokumentera cyklisters vardag.
Platsen på bilden är vid Svenska Mässans buss- och taxiparkering mittemot Lisebergs entré på Örgrytevägen. Det brukar ibland vara rejäl kö in till platsen, och under sommarhalvåret är det inte allt för sällan det ser ut som på bilden. Inte nog med att ytan för gående och cyklister är alldeles för smalt, när buss- och taxiparkeringen blir full, är det gc-banan som ryker först.
Den första bussen står parkerad på gångbanan och tvingar ut gående i cykelbanan eller in på buss/taxiparkeringen. Den andra bussen stod parkerad på cykelbanan. Jag sa åt chauffören i den andra bussen med vänlig ton att "det här är en cykelbana". Han svarade mig med frågan "vill du ha min autograf också" och syftade på att jag tog ett kort. Efter bussarna stod två taxibilar parkerade på gång- och cykelbanan.
Jag hörde av mig till Svenska Mässan. De skulle kontakta buss- och taxiföretagen. Jag föreslog pollare mot Örgrytevägen för kommunen, men de menade att det var för farligt eftersom man kan råka cykla in i dem.
Bloggen Min Vision länkade till ett antal liknande bilder.
#1 - - Johannes Westlund:

Börjar med att tacka för länken! Otroligt fascinerande bilder. Jag kan inte bli mätt på dem. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Hur är det möjligt? Mycket av det här är också av återkommande art på vissa generellt sett dåligt designade platser. Vill man kan man sätta upp kantsten och hinder för bilar att ens ta sig in på cykelbanan. Problem solved. Vill man kan man lätt åka ut och bötfälla ett par gånger. Men nej... istället ska man sätta dit tonåringar som delar med sig av kultur och som fejsrejpar varandra... Verkliga framkomlighets och säkerhetsproblem som försätter människor i livsfara... det skiter man i. Viktigare att Sony, Universal och liknande får en miljard mer i vinst. Det är otroligt enerverande...