I veckan har flera cykelbloggar skrivit om polisens insats mot aggressiv körning i Stockholms län under en vecka i juni 2012. Polisen haffade 548 bilister som körde för fort, 103 bilister som körde ett körförbudsbelagt fordon, 26 bilister som hade för kort avstånd till framförvarande bil, 193 bilister för olovlig körning, 148 bilister som var påverkade av alkohol eller narkotika, 60 bilister som körde bil utan säkerhetsbälte och 80 cyklister som cyklade mot rött.
Så här lyder rubriken och ingressen i polisens pressmeddelande:
974 rapporterade under trafikvecka
Vecka 24 genomfördes en insats mot aggressiv körning i Stockholms län. Cyklisternas beteende är oroande.
Polisen väljer alltså att i ingressen enbart belysa de rödljuscyklande cyklisterna. Att 548 bilister kört för fort och 148 bilister kört berusade eller påverkade av narkotika verkar vara av mindre betydelse. I pressmeddelandets första stycke citeras chefen för trafikenheten hos Stockholmspolisen:
- Våra kontroller denna vecka visade att vi måste arbeta mer med regelefterlevnaden för dessa oskyddade trafikanter för att inte olyckstalen ska fortsätta att öka, säger chefen för trafikenheten Göran Bolinder. De utgör dessutom en växande grupp trafikanter. 80 cyklister rapporterades för att ha kört mot rött ljus.
I andra stycket i pressmeddelandet listas de olika trafikbrotten, och i det tredje och sista stycket nämns det att det förekommer problem med regelefterlevnaden för alla trafikantgrupper.
Cykelbloggaren Krister Isaksson skrev om det här pressmeddelandet i ett blogginlägg. I blogginlägget nämner han att han sökte igenom Stockholms trafikkontors olycksdatabas efter cykelolyckor i samband med rödljuskörande cyklister mellan år 2000 och 2006 där olyckan ledde till personskada. Han hittade enbart en olycka. Krister Isaksson skriver även att enligt Trafikverket skulle runt 150 liv per år sparas om vi inte körde för fort när vi kör bil.
Även bloggen Min Vision skriver om pressmeddelandet och ger samtidigt ett bildexempel där en polisbil står parkerad på en cykelbana i korsningen Avenyn/Vasagatan i Göteborg.
I just den korsningen har jag själv märkt att polisen gärna barrikaderar cykelbanan utan någon uppenbar anledning. Därför har jag klippt ihop en ActionCam-film med temat "Polisen bryter mot lagen". Tre av klippen i filmen visar just korsningen Avenyn/Vasagatan. Den korsningen är lite halvavancerad och man kan lätt hamna fel och får improvisera lite (klipp 3). Hela åtta filer/vägar/banor/spår går genom korsningen med olika sorters fordon (jag räknar inte med gående). Filmen innehåller även klipp med andra situationer i polissammanhang.
#1 - - Robert:

Just poliserna får bryta mot lokala trafikföreskrifter (om stannande och parkering), samt vid vissa andra parkeringsförbjud. Gäller även för en del "vanliga personer" som läkare eller hemtjänst. Se 9 § 11 kap. Trafikförordning (1998:1276)

Gäller dock att det är under tjänsten och ej vid rast.

#2 - - Gbgcyklaren:

Precis, blogginlägget handlar om hur de väljer att bryta mot dem. Finns det till exempel anledning att parkera en polisbil på cykelbanan när det finns utrymme i närheten som är mer lämplig och då polisbilen inte är under utryckning?

#3 - - Johannes Westlund:

Jag blir så otroligt trött på den totala respektlösheten inför cykelinfrastrukturen. Det som de använder som sin parkering är ju min väg! Jag behöver ju den för att kunna ta mig fram på ett trafiksäkert och laglydigt sätt. En polis hade tänkt sig för en och två gånger innan denne kanske blockerar en bilväg. Men cykelvägar parkeras det på slentrianmässigt. Det handlar om bristande respekt. Och det tycker jag är otroligt tragiskt. Om inte poliserna respekterar cyklister, varför ska några andra göra det?