För en vecka sedan kom den första snön till Göteborg. Först i går satte jag på dubbdäcken. Hela veckan cyklade jag utan dubbdäck. Det gick dock över förväntan bra. När jag cyklade 6 km i snö till min pappa i kväll med dubbdäcken, slirade jag snarare omkring extra mycket på bakdäcket jämfört med det välmönstrade odubbade bakdäcket. Jag får ta en titt på det.
En hel del har twittrat i veckan och frågat sig varför cyklister är så ”självmordsbenägna” och ger sig ut i snön. Jag har dock inte läst eller hört om allvarliga cykelolyckor, däremot om all (bil-)trafikkaos med fyra döda varav två i Västsverige.
Två arbetskamrater påpekade att jag inte var klok som valde att cykla 15 km i snön till jobbet. Samtidigt klagade en av dem på att hennes biltur till jobbet tog 60 minuter istället för 20, och den andra klagade på att bilturen till Landvetters flygplats tog 1,5 timmar istället för en halvtimme. Min cykeltur till jobbet tar runt 40-45 minuter. Med snön har det tagit ungefär 10 minuter längre.
Som jag nämnde i ett tidigare blogginlägg, så är det rätt härligt att glida fram i snö. Åtminstone i nyfallen snö – för det behöver inte gå till överdrift. I Göteborg hör centrala cykelbanor till prioritet 1 vid snöplogning. Cykelbanorna plogas ”redan vid ett litet snödjup”, och de så kallade stomcykelbanorna priorteras ytterligare.
Det är möjligt att snöröjandet blivit något bättre än tidigare år. Göteborg saltar i år en del banor. Fortfarande blir en del dubbelriktade cykelbanor ofta enkelriktade när snön fallit. De plogas bara i en riktning som cyklister i båda riktningar får dela på. I andra fall plogas båda riktningar, men inte gångbanan, varpå gående istället använder den plogade cykelbanan.
Här är snöcyklingsfilmen:
TILLGÄNGLIG I HD 1080p
#1 - - kalle cyklar:

Jag hade fel, ingen av dina externa länkar funkar.

Svar: Tack för att du såg det. Jag har försökt rätta dem flera gånger, men de blir fel varje gång. Ska kolla vidare.
Gbgcyklaren

#2 - - Gbgcyklaren:

Nu fungerar länkarna.

#3 - - Trafikistan:

Det blir lite vilda västern när det ligger snö på banorna. Alla vägmarkeringar döljs. Vi som cyklar dagligen vet kanske var cykelbanan går egentligen, men hur ska alla andra veta det? Jag har också förståelse för att snösvängen börjar med att göra en enda plogning på varje led som både cyklister och gående får använda. En fullständig plogning måste komma i fas två av snöröjningen. Dessutom måste snön läggas någonstans. Inget trafikslag vill förstås ha snöhögar just på sin bana, men i de fall där bilarna slipper undan och man måste välja mellan cykel- och gångdelen, spelar det ingen större roll vilket man tar. Vi är ändå båda rimligen hänvisade till den del som är skottad.

Därför borde trafikregler och allas vår hänsyn vara att gå på den del som är längst från körbanan och cykla på den som är närmast. Då borde det inte spela någon roll om det under snön råkar vara markerat som cykel- eller gångbana, cykelöverfart eller övergångsställe. Vi får flytta organiserandet av trafiken från de osynliga markeringarna och in i våra egna intelligenta huvuden. Lyckas vi med det så tror jag det kommer att fungera utmärkt.

Svar: Svenska Dagbladet hade igår en artikel om vintercykling där de bland annat skrev om halvplogade gc-banor:http://www.svd.se/nyheter/inrikes/snon-staller-till-det-for-cyklisterna_7743632.svd

Eftersom jag mest cykelpendlar, så vet jag hur cykelbanorna går - lyckligtvis. Stenkanter som döljs i snön kan vara lömska. Du skrev i din blogg för ett par månader sedan (eller kanske ett år sedan) om den vita linjen som delar cykelbana och gångbana längs Danska vägen. Den går över i en stenkant i rondellen i korsningen med Kärralundsgatan. Den stenkanten har jag kört in i två gånger, varav andra gången då den var dold i snö. Dock utan att trilla, men det var väldigt nära.

Snöhögen jag nämner i min film finns på Mölndalsvägen runt 100 meter norr om Lisebergs Södra entré. Hela den sträcka där lyktstolparna står mellan cyklisternas båda färdriktningar fungerar även som utfart/infart för bilarna på de parkeringsplatser som ligger i en länga längs fastigheten intill. Man har nu skottat båda cykelfärdriktningarna, men istället för att ta bort snön, så har man alltså lagt den i en hög på den södergående cykelbanan bakom en lyktstolpe så att högen inte ska hindra bilar att komma ut från fastigheten. (Jag tror den kommer ligga kvar tills den smälter eller tills den blir felanmäld.) Även tidigare vintrar har det varit på liknande sätt, vad jag kan minnas.

I övrigt upplever jag det som att det inte är lika mycket snöhinder den här vintern som tidigare vintrar - men kanske det beror på att det inte kommit lika mycket snö (ännu).
Gbgcyklaren