... nåväl, trängselskatten kommer ju inte i gång förrän vid årsskiftet, och så passerade jag stationen på cykel.
I dag skrev GP att den första trängselskattestationen är färdigbyggd och är belägen på Almedalsvägen som går parallellt med Mölndalsvägen strax norr om ICA Maxi. Jag tog förstås en tur förbi stationen för att kika på hur den såg ut. Se filmen nedan därifrån (inledningen är uppspeedad 500 % om någon undrar).
Det pågår ju en hel del diskussion om trängselskatten i Göteborg. Vissa menar att göteborgarna borde ha fått rösta om det. GT kör en kampanj om det just nu, och partiet Vägvalet skapades ju med anledning av den uteblivna folkomröstningen. (Vägvalets blogg är förresten intressant att följa och läsa när de skriver om vad som tas upp på Trafiknämndens sammanträden i Göteborg - man får ytterligare ett perspektiv på det hela utöver vad som står i de offentliga handlingar som publiceras av kommunen.)
Trängselskatten är en del av infrastrukturprojektet "Västsvenska paketet". Jag hoppas att pengarna - varifrån de nu må komma - kan bidra till betydligt bättre cykelinfrastruktur. Här kommer till slut filmen från trängselskattestationen. (Blogginlägget fortsätter under filmen.)
Något helt annat: I dag blev det rejält med cyklande. Efter nån timme på jobbet i dag, så kom jag på att jag hade glömt att fixa en viktig sak hemma. Jag var helt enkelt tvungen att cykla hem, och därefter tillbaka till jobbet. Det blev alltså fyra turer à 15 km - 60 km - i dag. Puh och pust! Visserligen långt ifrån vad OS-cyklisterna cyklade häromsistens.
Inom kort kommer jag att publicera en till film. Titeln är "I rumpan på cyklister - eller en studie i cykelmode". Filmen är klar, och jag måste säga att den filmen nog är en av mina favoriter av alla de filmer jag klippet ihop hittills. (Cykelmode innebär alltså klädmode för cyklister.)