Cyklistbloggen och bloggen Trafikistan skrev för ett par dagar sedan om "zebralagen", alltså att vi cyklister måste låta de gående som är på väg ut på eller befinner sig på ett övergångsställe passera.
Trafikistan mätte antalet cyklister som stannade och inte stannade för gående vid övergångsstället där Östra Hamngatan korsas av Kungsgatan i Göteborg. Mätningen visade att 42 % av cyklisterna lät de gående passera, medan 58 % bröt mot "zebralagen". Jag brukar korsa det övergångsstället och bestämde mig helt enkelt för att samla ihop ett antal klipp därifrån från min ActionCam på styret.
Här följer filmen därifrån där jag cyklar söder ut på Östra Hamngatan (blogginlägget fortsätter under videoklippet):
TILLGÄNGLIG I HD 720p
Jag noterade att jag vid de flesta tillfällen stannade för att låta gående passera. I en del fall slingrade jag mig emellan de gående. I något enstaka fall känns det som att jag borde ha stannat och släppt förbi en eller flera gående. Men eftersom spårvagnar och bussar färdas parallellt med mig, så brukar många gående även släppa förbi bilister och cyklister när det samtidigt kommer en spårvagn eller en buss. Ett samspel helt enkelt, och ett sätt att anpassa sig i trafiken.
#1 - - Mats:

Hej cyklistkompis. Ser att du kör om andra cyklister till höger, undvik gärna det.

Tack :)

Svar: Hej Mats! Du menar ca 00:52 in i filmen? Jag vet, det var ett undantag för att inte vara i vägen för de gående som kom från höger.
Gbgcyklaren

#2 - - Mats:

Tack för svar, det är helt OK :) ibland blir det så.

Svar: Ja, ibland blir det fel och man får ta till nödlösning.
Gbgcyklaren